سیر تحول

تکامل به سوی ایرانی نوین

سیر تحول

تکامل به سوی ایرانی نوین

از دیاری می آیم که روزگاری پیشاهنگ علم و فرهنگ در دنیـــا بود.
از دیاری می آیم که هرچند ، زخم تازش های هزاران ساله ای بر تنش نشانده شده،
هرگز کمر خم نکرده است.
از دیاری می آیم که زادگاه بزرگ مردانی است
که تاریخ نامشان را هرگز از یاد نخواهد برد.

من اهل ایرانـــــ♥ـــــم...

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
۱۸
مرداد ۹۵

چشم انداز ایران 1404  و تحول اقتصادی ـ اجتماعی

چشـم انداز، مهمترین زیرساخت تحول اقتصادی و اجتماعی است . یک تصویر آرمانی قابل تحقق از ایـران آیـنده اسـت کـه به یک خواسته ملی و عزم ملی تبدیل می شود و موجب هدایت تمامی تحـولات و تغیـیرات بسوی یک آینده مشخص و معین میگردد ، لذا توانایی مدیران و رهبران را در جهـت مدیریـت هدفمـند بر چالشها و فرصتها را افزایش میدهد . سیاستگذاری وهدایت یک جنبش اجتماعی ومبارزه سیاسی اقتصادی از الزاما ت تحقق چشم اندار محسوب میشود . این اقدامات بستریک انقلاب اقتصادی - اجتماعی را درکشور بوجود می آورد. 

اقتصاد ایران، یک اقتصاد دولتی وسیاسی است و این امر باعث شده که به انحراف از مسیر طب یعی و عقبماندگی دچار شود. ویژگیهای این اقتصاد و پیامدهای آن به شرح زیر بوده است: -1 اقتصاد دولتی -2 اقتصاد نفتی -3 اقتصاد سیاسی 

 اقتصاد ایران با شرائط فوق با چند پدیده مزمن مواجه شده است : -1 رشد اقتصادی پایین و ناپایدار -2 عقبماندگی از پیشرفتهای اقتصادی و صنعتی و تجاری جهان -3 توسعهنیافتگی و پایین بودن استانداردهای زندگی و رفاه نسبت به کشورهای توسعهیافته -4 رکود وتورم مزمن سی ساله در اقتصاد ایران -5 ضعیف شدن ساختار قیمتگذاری آزاد و رقابت نهادهای بازار -6 فراگیرنبودن فرهنگ کار وتلاش و رفتارهای اقتصادی درجامعه ایران -7 دولت از نقش خود منحرف شده و خود را بر اقتصاد تحمیل و مردم را از اقتصاد خارج کرده است.

توصیه هایی برای یک تحول اقتصادی- اجتماعی 

برای عبور از آسیب های مذکور در اقتصاد ایران باید شرایط اقتصادی و اجتماعی و حتی سیاسی جدیدی در کشور حاصل شود. 

1- فراهم سازی شرایط خوشبینانه در اقتصاد ایران (راه حل کلاسیکی). 

2- هدفمندسازی مخارج دولت و دخالت آن در اقتصاد ملی، موجب رونق اقتصادی می شود. 

3- آزادسازی وخصوصی سازی موجب اصلاح بازارهای ایران خواهد شد. 

4- کاهش هزینه های تولید و کاهش ریسک سرمایه گذاری از طریق بهبود نظام مالیاتی و اصلاح نظام اداری و در دسترس بودن اعتبارات داخلی و خارجی و همچنین زیر ساختهای اطلاعاتی و ارتباطی در دسترس و... موجب جذب سرمایه گذاری خواهد شد. 

5- تبدیل شدن فضای سیاسی امنیتی به فضای اقتصادی اجتماعی نیاز به بازسازی ارزشها دارد . با ارزش های گذشته نمی توان آینده را ساخت . شاید بتوان با هزینه های بالا وضعیت فعلی را حفظ کرد. بازتفسیر از ثروت و عدالت و زهد و همچنین کار و تلاش و نهایتاً دنیا و آخرت بدون اینکه ایدئولوژی تغییر یابد و یا به ارزشهای گذشته تعارضی صورت گیرد، هم امکان پذیر است و هم یک امر ضروری و حیاتی است . آیا این اتفاق در اثر یک انقلاب باید صورت گیرد و یا یک جنبش اجتماعی؟ آیا این تحول سیاسی خواهد شد و یا به صورت مسالمت آمیز اتفاق خواهد افتاد؟ 

تحول اقتصادی اجتماعی 

بـه نظر می رسد جامعه ایران پس از فراهم شدن بسترهای سیاسی آن از قبیل آزادی، مردم سالاری و نظـام جمهوری اسلامی ایران و استقلال و شکست انواع طرحهای اصلاحات اقتصادی، آمادگی یـک تحـول اقتصـادی و اجتماعی را پیدا کرده است . پیشرفت سریع کشورهای دنیا و همسایگان ایـران در ابعـاد اقتصـادی ، انگـیزه مناسـبی را برای تسریع در امر توسعه ملی به بار آورده است. اما تحـول اقتصـادی در ایـران چگونـه امکـان پذیـر اسـت؟ و از اصـلاحات گذشـته چـه درسهایی آموخته ایم؟ بـه نظـر مـیرسـد کـه تحـول اقتصادی در ایران بدون همراهی با یک تحول اجتماعی و فرهنگی امکـان پذیـر نیسـت و شـاید ایـن یک قاعدۀ جامعه ایران هم باشد که تحول از هر نوع آن باید به همـراه یک تحول اجتماعی صورت بگیرد. بالخصوص در اقتصاد ایران، این همبستگی فوقالعاده شـدید اسـت. یعنـی جامعـه ایـران اگر باورها و ارزشها و نگرشهای خود را نسبت به زندگی و اقتصـاد و عدالـت و ثـروت تغییر ندهد، تحول اقتصادی هم در ایران بوجود نخواهد آمد . بنابراین شـرط لازم تحقق یک تحول اقتصادی همراهی آن با یک تحول اجتماعی متناسب با آن میباشد و لـذا مـا بـه یک تحول اقتصادی و اجتماعی نیازمند هستیم . از طرف دیگر این تحول به جای آن کـه از تحـول در کالـبد و فیزیک اقتصادی و یا حتی ساختار فعالیت اقتصادی شروع شود ، باید از تحـول در زیـر سـاختهـای جامعـه آغـاز گردد و به تحول در کالبد فیزیکی اقتصادی و فعالیت اقتصادی گسترش یابد.

تحول اقتصادی وچشم انداز ایران 1404 

چشم انداز یکی از اساسی ترین عوامل زیرساختی اقتصاد ملی است که تبیین درست و صحیح آن موجـب شـکوفایی اقتصـادی و اجتماعـی می شود . چارچوبی برای یک مبارزه سیاسی ـ اجتماعی اسـت کـه با کمک آن مدیران و رهبران چالشها و فرصتها را مدیریت می کنند و از یک طرح جـامع بـرای توسـعه اقتصـادی مـی توانـند بـرخوردار شوند که به تمامی لایه ها و سطوح اقتصادی ارتباط پیدا کردند. ایـران 1404 یـک ایران منطقه ای است که بازیگر اصلی منطقه آسیای جنوب غربی است و محور و کـانون تشـکیل یـک مـنطقه واحـد سیاسـی ـ اقتصـادی واحـد در جنوب غربی آسیاست . برای رسـیدن به چنین موقعیتی ایران باید توسعه یافتگی را پشت سر بگذارد تا بتواند یک نفوذ اقتصادی و فرهنگـی در مـنطقه بعـنوان بسـتر اصـلی نفـوذ سیاسـی خـود پـیدا کـند. و البته سیاست خارجی الهامبخش در جهان اسلام و تعامل مؤثر و سازنده با جهان و همچنین برخورداری از هویت ملی و اسلامی و انقلابی از مقوم های نفوذ سیاسی در منطقه می باشد. بنابرایـن راه رسـیدن بـه چشـم انـداز ایـران 1404 یـک انقلاب اقتصادی اجتماعی است که تمامی لایـه هـا و سطوح توسعه را بتواند تحت تأثیر خود قرار داد . لذا می توان گفت چشم انداز ، برنامه ای بـرای انقـلاب دوم و یـا چـارچوب و پارادایمـی بـرای آن می باشد. برای رسیدن به چنین موقعیت مهمی باید اقدامات زیر صورت بگیرد: -1 سیاستگذاری مناسب از قبیل سیاستهای اصل44 -2 ایجـاد و هدایـت یـک مـبارزه سیاسـی ـ اجتماعـی و یـک جنـبش اجتماعی و فرهنگی با اهداف اقتصادی.



موافقین ۶ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۱۸
سیر تحول ...

نظرات  (۱)

۰۸ اسفند ۹۵ ، ۱۱:۰۱ حسین لطیفی
مطلب مفیدی بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی