نقطه عطف مجتمعهای تجاری چندمنظوره
مجتمع های تجاری-خدماتی از ارکان اصلی جوامع بشری بوده و نقش قلب را برای آنها ایفا کردهاند تا حدی که محققان، اساس شهرهای اولیه را در قلمرو تجاری آنها جستجو کرده و تا اندازه ای پیش میروند که تمدن را زاده غریزه تجاری انسان میدانند.
در ایران، بازارها مهمترین محور ارتباطی و فضای شهری بودهاند و در گذشته به طور معمول در امتداد مهمترین راهها و محورهای ارتباطی که از یک دروازه شروع و تا مرکز شهر ادامه مییافت، شکل میگرفتند. شکلگیری عناصر بازار و روند توسعه آن معمولاً بستگی به کارکرد اصلی شهر و رشد جمعیت و اقتصاد آن داشته است. بازار سنّتی، به طور کلی، در طول تاریخ، علاوه بر فعالیت اقتصادی، فعالیتهای اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، مذهبی، سیاسی، خدماتی و تفریحی نیز داشته است. با گذشت زمان، سطح وسیعی از اراضی شهرها به کاربری تجاری اختصاص یافت و نمود کالبدی آن بهصورت مغازه، بازار، پاساژ، فروشگاه بزرگ و ... ظاهر شد که برخی مانند بازار سنتی با کارکردهای مختلف و نیز کارکرد تفریحی یادگار گذشته بوده و برخی در سال های اخیر احداث شدهاند.