سیر تحول

تکامل به سوی ایرانی نوین

سیر تحول

تکامل به سوی ایرانی نوین

از دیاری می آیم که روزگاری پیشاهنگ علم و فرهنگ در دنیـــا بود.
از دیاری می آیم که هرچند ، زخم تازش های هزاران ساله ای بر تنش نشانده شده،
هرگز کمر خم نکرده است.
از دیاری می آیم که زادگاه بزرگ مردانی است
که تاریخ نامشان را هرگز از یاد نخواهد برد.

من اهل ایرانـــــ♥ـــــم...

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
۱۴
دی ۹۸

مشکلات جدیدی که به واسطه فناوری‌های پاک به‌وجود آمده‌اند!

انرژی خورشیدی و وسایل نقلیه الکتریکی که ما جهت متوقف‌‌سازی بحران آب‌و‌هوایی به آن‌ها نیاز داریم، تهدید‌هایی را برای مردم و محیط‌زیست به وجود آورده‌اند. بله، منظور ما توسعه استخراج معادن است. جدا شدن از سوخت‌های فسیلی، به فناوری‌هایی نظیر باتری‌ها و پنل‌های خورشیدی نیاز دارند تا بدین شیوه بتوان انرژی‌ها را جایگزین کرد. اما استخراج مواد اولیه می‌تواند که حقوق بشر را تضعیف کرده و زیست‌بوم‌های شکننده را نیز نابود سازد. ازآنجایی‌که دولت‌ها و صنایع سعی دارند تا با به‌کارگیری انرژی‌های تجدید‌پذیر، تغییرات آب‌و‌هوایی را متوقف کنند، ما نیاز داریم تا مشکلات نهان این فرآیند را در نظر بگیریم.

کارشناسان سیاسی در مجله Science هشدار داده‌اند که آینده پایدار به این بستگی دارد که رهبران چگونه تقاضا برای فلزات و مواد معدنی مانند: کبالت و لیتیوم را (که برای ساخت باتری‌های قابل شارژ لازم هستند) مدیریت می‌کنند. بنجامین ساواکوول (Benjamin Sovacool)؛ یکی از نویسندگان این مقاله و همچنین پروفسور سیاست انرژی در دانشگاه ساسکس طی بیانیه‌ای اظهار کرد:

معدن، فلزات و استخراج مواد اولیه پایه و اساس عبور از کربن است. اما این رویه در مسیر فعلی خود، کثیف، خطرناک و آسیب‌زا است.

وقتی‌که نوبت به انرژی‌های سبز (طرفدار محیط‌زیست)، همانند باتری‌ها می‌رسد، ما با سیلی از ناامیدی و خوش‌بینی‌ها روبه‌رو هستیم. باتری‌ها انرژی وسایل نقلیه پاک‌تر را فراهم کرده و همچنین می‌توانند آن را نیز ذخیره کنند، بنابراین در هنگامی‌که آب‌و‌هوا نامساعد است نیز می‌توان به انرژی لازمه دسترسی پیدا کرد. جنبه منفی این قضیه این است که این باتری‌ها از کبالت ساخته می‌شوند. اکثر کبالت مورداستفاده جهان از جانب جمهوری دموکراتیک کنگو تأمین می‌شود؛ یعنی جایی که کودکان آن در معادن کار کرده تا بتوانند تقاضای فزاینده فلزات را تأمین کنند. اپل، گوگل، مایکروسافت، دل و تسلا همگی متهمان دعوای حقوقی آذرماه (دسامبر) هستند. دلیل این ادعا نیز مرگ کودکان مشغول به کار در معادن کبالت است.

طبق اظهارات بانک جهانی، انتظار می‌رود که تولید کبالت به دلیل ارتباط با انرژی‌های کم‌کربن، تا سال 2050 رشدی 585 درصدی را تجربه کند. احتمالا استخراج لیتیوم که آن نیز برای تولید باتری‌ها لازم است، تا سال 2050 رشدی 965 درصدی را تجربه خواهد کرد.

منبع: آی تی رسان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی