سیر تحول

تکامل به سوی ایرانی نوین

سیر تحول

تکامل به سوی ایرانی نوین

از دیاری می آیم که روزگاری پیشاهنگ علم و فرهنگ در دنیـــا بود.
از دیاری می آیم که هرچند ، زخم تازش های هزاران ساله ای بر تنش نشانده شده،
هرگز کمر خم نکرده است.
از دیاری می آیم که زادگاه بزرگ مردانی است
که تاریخ نامشان را هرگز از یاد نخواهد برد.

من اهل ایرانـــــ♥ـــــم...

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
۲۱
آبان ۹۶

مجتمع تجاری موفق



مجتمع های تجاری امروزه یکی از پر رفت و آمدترین محیط‌ های عمومی به شمارمی روند. هر روز صدها و هزاران تن برای خرید و تفریح و لذت به این اماکن مراجعه می کنند.

عوامل متعددی در کامیابی یک مجتمع چند منظوره دخالت دارند :

  • موقعیت
  • قابلیت دسترسی بالا
  • مساحت زیربنا
  • پارکینگ
  • طراحی درونی و غیره

اما ترکیبی از فعالیت های ایده ال ، یکی از مهم‌ترین عوامل در کامیابی آن به شمار می‌رود. این عامل کلیدی به دلایل انبوه از اهمیت برخوردار است و اهمیت آن برای توسعه‌دهندگان مجتمع، خریداران واحدها، خرده‌فروشان و نیز مشتریان به یک اندازه است. به این ترتیب در برنامه‌ریزی و مدیریت یک مجتمع بازرگانی دو مسئله‌ اصلی وجود خواهد داشت.

منظور از ترکیبی از فعالیت های ایده ال، همه‌ انواع مختلف خرده‌فروشان و فراهم‌کنندگان خدماتی است که در مجتمع تجاری حضور دارند و با یکدیگر کار می‌کنند تا نه تنها به عنوان کسب و کارهایی مستقل موفقیت‌آمیز عمل کنند، بلکه روی هم رفته کارآیی و موفقیت مجتمع تجاری را نیز به عنوان یک کلیت واحد ارتقا بخشند.

یک ترکیب مناسب از فعالیت ها و فروشگاه های مناسب می‌تواند موارد زیر را برای مجتمع فراهم کند:

  • تنوع متعادلی از فروشگا‌ه‌ها در مرکز خرید که طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات را ارائه می‌دهد
  • ارائه‌ تصویری خاص از مجتمع
  • حداکثر پتانسیل فروش در حوزه‌ نفوذ
  • ایجاد هم‌افزایی و سینرژی در بین فروشگاه‌ها
  • ارائه‌ چیدمانی بخردانه از فروشگاه‌ها
  • فراهم آوردن پیرامون خرید مطلوب و دلچسب
  • ارائه‌ تنوع کافی برای ایجاد حداکثر جذابیت برای جمعیت حوزه‌ نفوذ
  • حداکثر نرخ بازگشت سرمایه

دامنه و عمق گونه ها و خدماتی که در یک مجتمع تجاری ارائه می­ شوند باید پاسخی به انتظارات مصرف­ کننده در مورد تنوع برگزیدن باشد. در اکثر موارد، تنوع قابل توجه کالا و خدمات، برای بدست آوردن شهرت در میان مصرف­ کنندگان و اعتبار در این زمینه ضروری به نظر می­رسد ولی خطراتی نیز در ارتباط با تصمیم ­گیری درباره کالاپردازی و خدمات قابل ارائه، وجود دارد. زیرا اگر حتی گونه ها و خدمات متنوعی ارائه شوند که نیازهای مصرف­ کنندگان را برآورده نسازد، باز هم یک انتخاب نامناسب می­ تواند منجر به بیزاری خریدارانی شود که از یافتن چیزی که نیاز دارند، عاجزند. در ضمن منجر به عدم اطمینان مشتریانی شود که احساس می­ کنند از بازار و خصوصیات آن درک درستی ندارند.

بنابراین مجتمع های تجاری برای رسیدن به موفقیت باید تلاش کنند تا با توجه به نیازهای بازار هدف خود، مجموعه­ ای کامل و متنوع از کالاها و خدمات ارائه نمایند و با چینش مناسب آنها، امکان خرید آسان را برای مشتریان خود فراهم آورند.

استفاده از استراتژی تمرکز و دسته‌بندی به عنوان راهکاری برای کاهش هزینه‌های جستجو و مقایسه‌ای که مشتریان در هنگام تهیه‌ کالاها و خدمات متحمل می‌شوند، توصیه می شود. هدف از دسته‌بندی قرار دادن فعالیت‌های سازگار و همگن در فاصله‌ای منطقی از یکدیگر است. بدین‌ترتیب ضمن تمرکز به عنوان راهبردی موثر که منجر به کاهش هزینه‌های جستجو (کاهش انرژی صرف شده برای یافتن کالای موردنظر) می‌شود، وجود تنوع در کالاها نیز مطلوب خواهد بود. بدین ترتیب عملکرد فعالیت‌های سازگار به دلیل انگیزه همجواری با یکدیگر توسعه می یابد و قدرت جذب آن‌ها را افزایش دهد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی