سیر تحول

تکامل به سوی ایرانی نوین

سیر تحول

تکامل به سوی ایرانی نوین

از دیاری می آیم که روزگاری پیشاهنگ علم و فرهنگ در دنیـــا بود.
از دیاری می آیم که هرچند ، زخم تازش های هزاران ساله ای بر تنش نشانده شده،
هرگز کمر خم نکرده است.
از دیاری می آیم که زادگاه بزرگ مردانی است
که تاریخ نامشان را هرگز از یاد نخواهد برد.

من اهل ایرانـــــ♥ـــــم...

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
۳۰
آبان ۹۶

دوشنبه سایبری


دوشنبه سایبری (Cyber Monday) اولین دوشنبه بعد از روز شکرگزاری در آمریکاست و اولین بار در ۲۸ نوامبر ۲۰۰۵ توسط سایت Shop.org به عنوان روز خرید آنلاین پایه‌گذاری شد. عنوان Cyber Monday یا دوشنبه سایبری به‌وسیله‌ «الن دیویس» (Ellen Davis) در طول تعطیلات سال ۲۰۰۵ ابداع شد. البته به گفته‌ «اسکات سیلورمن» (Scott Silverman) مدیر سایت Shop.org این عبارت در واقع در پی تحقیقاتی در سال ۲۰۰۴ انتخاب شد و در نهایت این روز از بیست و هشتم نوامبر سال ۲۰۰۵ به‌صورت رسمی در تقویم میلادی جایگاه خود را ثبت کرد.

در جریان آن تحقیقات، اولین روز کاری پس از روز شکرگذاری به عنوان روزی که بیشترین خرید آنلاین در سال می‌تواند اتفاق بیفتد برگزیده شد. در آن تحقیقات مشخص شد کارکنانی که در طول تعطیلات از اینترنت دور بوده‌اند در اولین روز کاری پس از تعطیلات در دفتر کارشان و با اینترنت پرسرعت فرصت خوبی برای انجام خرید‌های اینترنتی‌شان دارند. از آن زمان دوشنبه سایبری خیلی سریع به یکی از بزرگ‌ترین روزهای خرید آنلاین مردم جهان تبدیل شد، تا جایی که بر اساس آمارها در همان سال اول ۷۷ درصد از خرده‌فروشی‌های آنلاین اعلام کردند که فروش آنها در اولین دوشنبه بعد از عید شکرگزاری افزایش چشمگیری پیدا کرد.

فروشگاه‌ها و خرده‌فروش‌های آنلاین هر سال به مناسبت دوشنبه سایبری تخفیف‌ها و پیشنهادهای خرید مختلفی را ارائه می‌دهند. در این میان خرده‌فروشی‌های کوچک برای رقابت با فروشگاه‌های آنلاین بزرگ و شناخته‌شده، تخفیف‌‌ها و پیشنهادهای بیشتر و متنوع‌تری را به خریداران ارائه می‌دهند.

طی سال های اخیر، میزان فروش آنلاین در دوشنبه سایبری محصولات هر سال با رشد ۵ تا ۲۲ درصدی روبرو شده و هیچ‌گاه رشد صفر یا منفی به خود ندیده است. فروش آنلاین محصولات طی بازه تخفیف‌های مرتبط با دوشنبه‌ سایبری در سال ۲۰۱۴ حدود ۲٫۰۳۸ میلیارد دلار بوده که طی سال 2015 و 2016 به ترتیب به ۲٫۲۸۰ و ۳٫۴۵۰ میلیارد دلار رسیده است.
با وجود اینکه این روز در آمریکا و برای شهروندان آمریکایی پایه‌گذاری شد، طی سال‌های اخیر در سایر کشورها هم رواج یافته و همین روز یا روزهای نزدیک به آن در تقویم‌شان به عنوان ایامی مناسب برای فروشندگان و خریداران آنلاین محصولات مختلف در نظر گرفته می‌شود. شهروندان کشورهایی همچون شیلی، هند، کانادا، آرژانتین، ژاپن، کلمبیا، سوئد، پرتغال، رومانی،‌ بریتانیا، هلند، فرانسه،‌ آلمان، نیوزلند و استرالیا این روز را بهانه‌ای برای افزایش خرید آنلاین محصولات کرده‌اند و فروشندگان آنلاین محصولات هم در همین راستا اقدام به عرضه محصولات خود با تخفیف‌های خاص می‌کنند.

رشد خرید پوشاک در دوشنبه سایبری

 هر چند که انتظار می‌رود دوشنبه سایبری بیشتر مورد توجه علاقه‌مندان به تکنولوژی و فضای مجازی باشد، اما جالب است بدانید که در جمعه سیاه پیشنهادهای خرید بهتری در حوزه تکنولوژی ارائه می‌شود. آمارها نشان می‌دهند که در سال گذشته میلادی خریدهای تکنولوژی فصل تعطیلات سال نو میلادی در روز جمعه سیاه تا حدود ۸۵ درصد بیشتر از روز دوشنبه سایبری بوده است. این در حالی است که دوشنبه سایبری ظاهرا بهترین فرصت خرید برای علاقه‌مندان به مد و پوشاک است، تا آنجا که در دو دوشنبه سایبری گذشته به‌طور متوسط خرید لباس و پوشاک تا ۴۵ درصد بیشتر از روز جمعه سیاه بوده است. خرید کفش در این روز هم تا ۵۰‌درصد بیشتر از جمعه سیاه است. حالا دوشنبه سایبری به یک عبارت تجاری بین‌المللی در میان خرده‌فروشی‌های آنلاین سراسر دنیا تبدیل شده است.

چند سالی‌ست که حتی در کشور ما هم این روز توسط فروشگاه‌های اینترنتی تبدیل به روزی برای در نظر گرفتن تخفیف‌های ویژه و ارائه به مشتریان شده است.

دوشنبه سایبری در ایران!

شاید حضور ایران در فهرست کشورهایی که دوشنبه سایبری را برگزار می‌کنند کمی عجیب به نظر برسد، اما جالب است بدانید که مرکز توسعه تجارت الکترونیک ایران در سال 93 و قبل از شروع سال نو میلادی، اولین فستیوال خرید آنلاین را برگزار کرد. رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در کنگره مدیریت صنعتی ایران اعلام کرد که  فستیوال خرید آنلاین همزمان با پدیده دوشنبه سایبری برگزار شده است. بیش از هزار شرکت فعال در حوزه تجارت الکترونیک در این رویداد بین‌المللی در سال های اخیر شرکت کردند؛ رویدادی که به موفقیتی بزرگ برای صنعت تجارت الکترونیک ایران تبدیل شد.

منبع:  دنیای اقتصاد،  دیجی کالا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی