سیر تحول

تکامل به سوی ایرانی نوین

سیر تحول

تکامل به سوی ایرانی نوین

از دیاری می آیم که روزگاری پیشاهنگ علم و فرهنگ در دنیـــا بود.
از دیاری می آیم که هرچند ، زخم تازش های هزاران ساله ای بر تنش نشانده شده،
هرگز کمر خم نکرده است.
از دیاری می آیم که زادگاه بزرگ مردانی است
که تاریخ نامشان را هرگز از یاد نخواهد برد.

من اهل ایرانـــــ♥ـــــم...

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
۲۰
اسفند ۹۵

تحول و هفت سین سازمانی


آغاز سال نو، فرصتی برای تحول و تغییر انسان و استقبال از بهار فطرت، بر شما مبارک باد.

جهان همواره در حال تغییر و تحول است و ادامه حیات ذرات هستی در گرو همین تغییرات است. تغییر در همه پدیده های جهان جریان دارد و این تنها به طیف خاصی محدود نیست. تغییر پیش از پیدایش بشر وجود داشته و همیشه نیز وجود خواهد داشت. بشر همیشه درصدد ایجاد تغییرات مثبت و مهار تغییرات منفی بوده و سعی نموده است که تغییرات را مدیریت نماید تا از پیامدهای زیان بار آن در امان بماند.
امروزه ثابت ماندن، تغییر نکردن و بهبود نیافتن مساوی مرگ است؛ چنان که در روایت است: «هر کس که دو روزش مساوی باشد زیان دیده است.» حتی یک روز ما نباید بدون تحول سپری شود. تحول و بهود، مسابقه ای بدون خط پایان است و ما نیز باید در این مسابقه با تمرینات بیشتر شرکت کنیم. تغییر و تحول از طریق شانس و اقبال حاصل نمی شود بلکه به مدیریت صحیح بستگی دارد؛ چنان که قرآن خطاب می کند: «خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهد مگر آن که خودشان بخواهند.» (رعد: 11)
در برخی تعاریف، تغییرات هدفمند را «تحول» نامیده اند؛ یعنی تغییراتی که با اراده افراد و با مقصود خاصی انجام می پذیرد. تغییراتی که بر اثر مرور زمان ایجاد می شوند، می تواند خوشایند یا ناخوشایند باشند، مانند تبدیل مواد آلی به نفت یا فساد مواد غذایی. ولی تحول باید خوشایند باشد؛ چرا که با اراده و انگیزه و با برنامه، از پیش طرح ریزی شده است. تغییر در اجزای یک پدیده، لازمه تغییر در کل پدیده است. از این رو اگر انتظار تغییر و تحول در یک سازمان را داشته باشیم، نخست باید تغییر و تحول در اجزای سازمان را فراهم کنیم. از آنجا که مهم ترین بخش هر سازمان را نیروی انسانی آن سازمان تشکیل می دهد، تحول در نیروی انسانی هر سازمان موجب پایه گذاری تحول در آن سازمان خواهد بود.

تحول سازمان، فرایندی است برنامه ریزی شده که به صورتی نظام مند و با بهره گیری از ارزش ها و اصول علم رفتاری کاربردی در سازمان ها، در پی افزایش اثربخشی فردی و سازمانی است. امروزه تحول سازمانی به عنوان نوعی راهبرد در جهت بهسازی سازمان مطرح گردیده است و آن را این گونه تعریف می کند:

«تحول سازمانی، پاسخی برای تغییر و نوعی استراتژی پیچیده آموزشی برای تغییر باورها، نگرش ها، ارزش ها و ساختار سازمان به شمار می رود، به طوری که این عوامل بتوانند خود را با تکنولوژی ها، بازارها و چالش های جدید و همین طور با سرعت تغییر در شرایط و محیط، بهتر تطبیق دهند.»

تحول سازمانی نتیجه علوم متفاوتی از جمله روانشناسی، انسان شناسی، جامعه شناسی،نظریه سیستم ها، رفتارسازمانی، تئوری سازمان وعمل مدیریت می باشد.

 بنابراین تحول و پویایی، جزئی جدایی ناپذیر از دنیای سازمانی است. موفقیت سازمان در چنین شرایطی مستلزم آن است که همگام و هماهنگ با تغییرات داخلی و محیطی تغییر یابند. «مسئولیت ایجاد تغییرات لازم و حفظ این هماهنگی با محیط، بر عهده مدیر است.»

اکنون توجه شما را به مفاهیم هفت گانه یا هفت سین سازمانی که در تغییر و تحول سازمان باید به آنها توجه نمود جلب می نماییم:

1. ساختار: هر مدیری می بایست نسبت به شناخت ساختار سازمانی مطابق با ویژگی های سازمان تحت مدیریت خود اهتمام ورزد.

2. سلسله مراتب: شناخت سلسله مراتب و اصول مترتب بر آن و اشاعه و آموزش آن در سازمان برای مدیران واجب است.

3. سازماندهی: مدیران باید بهترین شیوه های تقسیم کار میان افراد و گروه های کاری و هماهنگی میان آنان را به منظور کسب اهداف سازمانی بدانند؛ که این فرآیند در واقع مفهوم سازماندهی است.

4. سامانه: داشتن تفکر جامع و سیستمی در سازمان ضرورتی انکارناپذیر برای مدیران است. به عبارت دیگر به کارگیری سیستم های مطابق با شأن و نیاز سازمان برای مدیران مهم است.

5. سکوت: اگر خرد ده مرحله داشته باشد نُه مرحله آن سکوت است. چه بسا مدیران با سکوت به موقع در انجام اجرای مهارت های ارتباطی خود، زمینه های موفقیت دوچندان را فراهم می سازند.

6. سپاسگزاری: تشکر و سپاسگزاری به موقع از کارکنان و جبران خدمات آنان، ضمن افزایش انگیزش آنها زمینه های تعالی سازمان را فراهم می سازد.

7. سخت کوشی: کوشش و تلاش و پیگیری های مجدانه مدیر، ضامن انکارناپذیر دستیابی به موفقیت در سازمان و تحول آن است.

اینک از خداوند عاجزانه می خواهیم که قلب ها و دیدگان ما را به سمت کمال دگرگون و بر دین خود ثابت و استوار سازد. و چنان تدبیر کند که پرده ظلمت از روی دل کنار رود و نور معرفتش بر آینه قلب بتابد و سوء حال ما را مدیریت، و به حسن حال مبدل سازد.

منبع:hawzah.net

موافقین ۴ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۲۰
سیر تحول ...

تحول

تغییر

مدیریت

نظرات  (۱)

تعبیر جالبی بود، هفت سین سازمانی :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی