سیر تحول

تکامل به سوی ایرانی نوین

سیر تحول

تکامل به سوی ایرانی نوین

از دیاری می آیم که روزگاری پیشاهنگ علم و فرهنگ در دنیـــا بود.
از دیاری می آیم که هرچند ، زخم تازش های هزاران ساله ای بر تنش نشانده شده،
هرگز کمر خم نکرده است.
از دیاری می آیم که زادگاه بزرگ مردانی است
که تاریخ نامشان را هرگز از یاد نخواهد برد.

من اهل ایرانـــــ♥ـــــم...

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
۱۷
شهریور ۹۸

ششمین نشست برنامه تبادل علم و فناوری آبان‌ماه برگزار می‌شود

ششمین نشست برنامه تبادل علم و فناوری(استپ) همزمان با مراسم اعطای جایزه مصطفی(ص) ۱۸ تا ۲۰ آبان به میزبانی کشور ایران برگزار می‌شود.

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، ششمین نشست برنامه تبادل علم و فناوری(استپ) همزمان با مراسم اعطای جایزه مصطفی(ص) ۱۸ تا ۲۰ آبان به میزبانی کشور ایران برگزار می‌شود.

در این راستا نخستین نشست کمیته راهبردی ششمین برنامه تبادل علم و فناوری با حضور سعید سهراب­‌پور مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان و دبیر ششمین نشست استپ، علی بیت‌اللهی مدیر کارگروه امور بین‌الملل ستاد توسعه فناوری نانو و عضو هیأت‌مدیره بنیاد مصطفی(ص)، شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صداوسیما و دبیر علمی کمیته ارتباطات علم، محمدحسن سعیدی رئیس پژوهشکده علوم و فناوری انرژی شریف و دبیر علمی کمیته هم‌بست آب و انرژی، مهدی صادقی رئیس دانشکده اقتصاد و معارف اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) و دبیر علمی کمیته تأمین مالی علم و فناوری، مهناز ملانظری رئیس دانشگاه الزهرا(س) و دبیر علمی کمیته بانوان و علم و فناوری، محمد عبداللهی عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر علمی کمیته سلامت، محمدمهدی جعفری عضو هیئت مدیره پژوهشکده سیاست‌گذاری و تحلیل راهبردی آیندگان و دبیر اجرایی ششمین نشست استپ و همچنین مصطفی زمانیان مدیر پژوهشکده سیاست‌گذاری و تحلیل راهبردی آیندگان و دبیر کمیته راهبردی ششمین نشست استپ در محل بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) برگزار شد.

در ابتدا مصطفی زمانیان دبیر کمیته راهبردی برنامه ششم تبادل علم و فناوری در این نشست ، اظهار کرد: ششمین دوره استپ در آبان ماه در ایران برگزار می‌شود و پیشبرد این اتفاق مهم نیاز به عزمی ملی دارد؛ باید حوزه‌های اولویت‌دار شناخته شوند پس در همین راستا شورایی با نظر بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) تشکیل شده است.

او ادامه داد: اساتید برجسته داخلی در این رویداد حضور دارند و مجموع دانشمندان حاضر به ۸۵ نفر می‌رسد که از ۳۱ کشور دنیا در این رویداد همکاری دارند.

وی افزود: استفاده از ظرفیت نخبگان مسلمان در نشر علم بسیار برای ما مهم است؛ باید نخبگان را شناسایی و از ظرفیت‌های آن‌ها استفاده کنیم؛ با برگزاری این نشست در ایران به دنبال ایجاد ظرفیتی پایدار برای همکاری با دانشمندان جهان اسلام هستیم.

در ادامه مراسم  دکتر سعید سهراب پور دبیر ششمین نشست استپ گفت: این سومین دوره‌ای است که مراسم جایزه مصطفی (ص) در ایران برگزار می‌شود؛ نشست‌های استپ از جمله برنامه‌های مهمی است که همزمان با این مراسم  برگزار می‌شود؛  پیش از این برنامه تبادل علم و فناوری در سایر کشور‌ها هم برگزار شده و امسال ششمین دوره آن همزمان با مراسم اهدای جایزه مصطفی(ص) برگزار می‌شود.

او ادامه داد: برای برگزاری این برنامه از چند دانشگاه مطرح کشور کمک گرفتیم؛ در دو ماه باقی مانده باید تلاش کنیم و با همکاری کمیته‌ها،برنامه اجرایی را مشخص کنیم؛ تلاش می‌کنیم تا استپ ششم موفق‌تر از ۵ رویداد گذشته باشد و سطح مناسب این برنامه حفظ شود و دانشمندان کشور‌های اسلامی اطلاعات بیشتری از فعالیت‌های خود داشته باشند.

در ادامه نشست محمدمهدی جعفری دبیر اجرایی ششمین دوره استپ  گزارشی از روند برگزاری این برنامه ارائه کرد و گفت: یکی از اهداف این برنامه، «ایجاد و هدایت بسترهای به اشتراک‌گذاری ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جهان اسلام» است که برای تحقق این هدف ۴ بخش را در استپ در نظر گرفته‌ایم که این بخش‌ها عبارت‌ از شناسایی راهکارها و سازوکارهای شکل‌گیری شبکه‌های علم و فناوری جهان اسلام، شناسایی شبکه‌های همکاری موجود در جهان اسلام و تعریف مدل‌های همکاری با آن‌ها در راستای ارتقای نقش شبکه‌سازی، شکل‌دهی شبکه‌های جدید در حوزه علم و فناوری جهان اسلام و برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی در حوزه مسائل کلیدی شناسایی‌شده در حوزه علم و فناوری است.

جعفری ادامه داد: مخاطبان استپ، دانشمندان جهان اسلام و دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و رسانه‌های علم و فناوری و نهادهای پشتیبان هستند.

وی به دستاوردهای ۵ دوره استپ اشاره کرد و گفت: تاکنون ۵ دوره در ۴ کشور ایران، مالزی، پاکستان و عمان برگزار شده است که بیش از ۱۵۰ دانشمند برجسته و مدیران مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی از۲۷ کشور جهان حضور داشته‌اند و جلسات متعددی در قالب جلسات Academia to Academia میان آن‌ها برگزار شده است.

جعفری گفت: تصویب شکل‌گیری ۹ کارگروه تخصصی با مشارکت فعالان علم و فناوری و تشکیل شبکه آزمایشگاهی جهان اسلام از دیگر دستاوردهای ۵ دوره گذشته است.

وی افزود: ششمین نشست استپ، حول چالش‌های جهان اسلام طراحی شده است و بر این اساس حوزه‌های سلامت، همبست آب و انرژی، همکاری‌های علمی، تامین مالی علم و فناوری، بانوان علم و فناوری و ارتباطات علم انتخاب گردید.

دبیر اجرایی ششمین دوره استپ ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم در این نشست بیش از ۱۰۰ فعال برجسته علم و فناوری حضور یابند و تا به امروز حضور ۸۵ دانشمند از ۳۱ کشور دنیا قطعی شده است. از کشور مالزی ۱۰ نفر، ترکیه ۸ نفر، پاکستان ۶ نفر، بنگلادش ۵ نفر، عمان ۵ نفر، انگلستان ۵ نفر، هند ۴ نفر، عراق ۴ نفر و امریکا ۴ نفر در این دوره شرکت خواهند کرد.

در ادامه جعفری، ۲۰ آبان مصادف با روز جهانی علم را زمان برگزاری مراسم جایزه مصطفی(ص) در تالار وحدت اعلام کرد و افزود: برنامه تبادل علم و فناوری از ۱۸ تا ۲۱ آبان ماه  برگزار خواهد شد.

در ادامه علی بیت‌اللهی ضمن تشکر از دبیران علمی استپ ششم، بر ضرورت توجه به ارزیابی اثربخشی برنامه تبادل علم و فناوری تاکید کرد.

در پایان هریک از دبیران کمیته‌های علمی و همچنین رئیس کارگروه اجرایی بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) به بیان برنامه‌های پیش‌روی خود در این دوره از استپ پرداختند.

منبع: خبرگزاری فارس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی